JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hotellet med det store hjertet

Hotellet med det store hjertet

FORNØYDE KUNDER: Mye tyder på at de gjør tingene riktig på Strand i Gjøvik. Ann Kristin og Kent forteller at flere kunder booker neste års møte så snart de er ferdige med årets.

FORNØYDE KUNDER: Mye tyder på at de gjør tingene riktig på Strand i Gjøvik. Ann Kristin og Kent forteller at flere kunder booker neste års møte så snart de er ferdige med årets.

Kai Hovden

Det er liten tvil om at IE&FLT har et stort rekrutteringspotensial innen hotell- og restaurantbransjen. Men på Quality Hotel Strand på Gjøvik er en god del av jobben allerede gjort.

kai.hovden@lomedia.no

Prosentvis utgjør ikke de som står på IE&FLTs avtaler så mange på hotellet, men at et enkelt hotell har en IE&FLT-klubb med fem medlemmer, hører uansett til sjeldenhetene i forbundet.

Vi tok turen for å høre mer om hvordan hotellhverdagen er, og ikke minst hva noen av medlemmene tenker om at de nå er med i et forbund på cirka 80.000 medlemmer. Med på kjøpet fikk vi en opplæring i samfunnsansvar – noe som står sterkt i Strawberry-kjeden som eier hotellet.

Trofaste medlemmer

Ann Kristin Sandberg og Kent Johnsen har begge vært medlemmer av FLT i en årrekke – nærmere bestemt 15 og 13 år. Mens Ann Kristin jobbet seg opp til en lederstilling i hotellet, og dermed gikk fra Fellesforbundet til FLT, kom Kent fra en bakgrunn i Telenor og som medlem av El & IT-forbundet. Nå er de henholdsvis bookingansvarlig for kurs og konferanse og salgsdirektør.

Siden har de altså blitt, noe som nok i stor grad også skyldes at det har vært stor vilje til å satse på hotellet – både fra nåværende og tidligere eiere.

– Akkurat nå er vi i ferd med å ferdigstille en storstilt oppussing av kjøkkenet vårt, og i tillegg kommer det et nytt restaurantkonsept og oppussing av flere rom, forteller Kent.

– Verken Kent eller jeg hører til blant de mest aktive medlemmene i forbundet, men vi er med, slår Ann Kristin fast.

Dermed er de som medlemmer flest.

– Men jeg passer på å holde meg oppdatert på informasjonen forbundet sender ut, og den synes jeg alltid er ryddig og ordentlig. Og selvsagt er det en trygghet å være organisert. I tillegg har vi jo medlemsfordelene som også omfatter bank og forsikring, utdyper hun.

Det opplevdes også som en trygghet å være organisert da hotellet ble solgt fra Aker til Strawberry i fjor.

– Men det hører med til historien at denne overgangen gikk helt smertefritt, sier Ann Kristin og Kent.

Stadig færre organiseres

Organisasjonsgraden generelt på hotellet, og ikke minst i bransjen, både kunne og burde vært langt høyere, mener Ann Kristin og Kent.

– Det er nok slik at de som har jobbet her i en årrekke er organiserte, mens de nye som kommer til ikke organiserer seg, sier Kent.

GIR MULIGHETER: På Quality Strand gis det muligheter til skoleungdom, flyktninger og folk som av ulike årsaker har falt ut av arbeidslivet.

GIR MULIGHETER: På Quality Strand gis det muligheter til skoleungdom, flyktninger og folk som av ulike årsaker har falt ut av arbeidslivet.

Strawberry

Dette gjelder først og fremst de som er del av Fellesforbundets avtaler, men det kunne også vært høyere organisasjonsgrad blant de som har lederstillinger, ifølge de to.

– I en del avdelinger er det ganske hyppig utskifting av folk her på huset. Mye av det skyldes at vi for eksempel har studenter som jobber deltid hos oss, forteller Kent og Ann Kristin.

Dermed kan de også være vanskeligere å organisere, tror de.

Tar samfunnsansvar

For de to IE&FLT-medlemmene er det viktig at det jobbes kontinuerlig med å gjøre hotellbransjen til en attraktiv karrierevei for unge. Det har de tatt skikkelig tak i på Gjøvik.

– Skal vi ha gode folk inn, må det oppleves som en givende arbeidsplass, slår de fast.

Samtidig er det ikke til å stikke under stol at hotellbransjen i seg selv ikke er den mest lukrative for arbeidstakerne.

– Derfor håper jeg det nye storforbundet kan bidra i arbeidet med å heve lønnsnivået til hotellansatte. Det gjelder ikke først og fremst oss som har lederstillinger, men kollegaene våre, sier Kent.

Slik han ser det, er dette avgjørende for å sikre god rekruttering.

Per i dag er det cirka 80 ansatte på hotellet, deltid inkludert. I høysesongen kan det være så mange som 100. Lærlinger er en viktig del av strategien for å få nye, engasjerte kollegaer.

– Vi har en fantastisk kjøkkensjef som jobber aktivt med lærlinger. Han får mange henvendelser nettopp fordi han er en god læremester, og vi har lærlinger som nå har deltatt i NM to ganger hvor de har gjort det bra, forteller Kent.

– I tillegg har vi tatt inn en lærling som jobber i flere av avdelingene våre. Dette er en ungdom som går på salg og service på videregående, og en helt ny erfaring for oss, supplerer Ann Kristin.

ØNSKER AT FLERE SATSER PÅ HOTELLFAG: Kent og Ann Kristin håper flere unge vil se for seg en fremtid i hotellbransjen. På Quality Strand på Gjøvik får flere unge muligheten til å prøve seg.

ØNSKER AT FLERE SATSER PÅ HOTELLFAG: Kent og Ann Kristin håper flere unge vil se for seg en fremtid i hotellbransjen. På Quality Strand på Gjøvik får flere unge muligheten til å prøve seg.

Kai Hovden

Noen elever fra Gjøvik videregående skole jobber også på hotellet, uten at de går i noe lærlingeløp.

– En av dem er her to dager i uken, og to er her én dag per uke. Dette er kjempeflinke ungdommer som vi ser potensialet i, sier Ann Kristin.

Hotellet samarbeider også med Nav og andre aktører som jobber med jobbtrening og utprøving. Blant disse er det også folk som har flyktet fra Ukraina.

– En av disse flykningene er nå terapeut i spa-avdelingen vår. Det er imponerende å se hvor raskt ukrainere lærer seg norsk, og se viljen de har til å delta i arbeidslivet, sier Ann Kristin.

Samfunnsansvar og fagorganisering er også noe kundene som booker kurs og konferanser på hotellet er opptatte av, ifølge Kent.

Stoler på forbundsledelsen

Men hva tenker de to om det nye storforbundet de er del av?

– Jeg tenkte ærlig talt ikke så mye over sammenslåingsprosessen, sier Kent.

Det hører med til historien at det er få kontaktpunkter mellom gamle FLT og Industri Energi i distriktet, og som nevnt er det Fellesforbundet de har vært vant til å møte på hotellet.

– Sammenslåing skjer jo fra tid til annen, slår Ann Kristin fast.

Begge sier de stoler på at de som er satt til å styre sammenslåingen, gjør det for medlemmenes beste.

– Det har vært mye god informasjon rundt dette, så jeg har egentlig aldri lurt på hva sammenslåingen vil innebære, sier Ann Kristin.

05.04.2024