kai.hovden@lomedia.no
Det er liten tvil om at forventningene var store da Nasjonal transportplan for 2025 til 2036 ble presentert i slutten av mars. Byer, lokalsamfunn og næringslivet er avhengige av god kommunikasjon, og regjeringen presenterte her sitt forslag til hvordan dette skal forvaltes i mange år fremover.
Med store forventinger kommer også skuffelsene – også hos IE&FLT.
Ikke enige i virkelighetsbeskrivelsen
Statsråd Nygård mener satsingen på Nye Veier AS har fungert bra. Statsaksjeselskapet ble opprettet av Solberg-regjeringen, med mål om å få mer vei for pengene. IE&FLT mener på sin side at konkurranse mellom to statlige aktører blant annet har ført til fragmentering av fagmiljøer og en skjevfordeling av midler.
– Vi er ikke enige i statsrådens beskrivelse, slår Merete Jonas fast.
Hun er første nestleder i IE&FLT, og har via sitt mangeårige engasjement i FLT jobbet tett med forbundets folk i Statens vegvesen.
– Vegvesenet har ikke samme betingelser som Nye Veier AS, og jeg mener derfor det blir å sidestille epler og pærer når disse organisasjonene sammenliknes, sier Jonas.
Forskjellen mellom Nye Veier og Statens vegvesen er blant annet at Statens vegvesen får årlig bevilgning – krone for krone er bundet opp.
Nye Veier har rammebevilgninger hvert år hvor de selv kan bestemme hvilken rekkefølge de har prosjektene i etter en kost/nyttevurdering.
– Vi ser allikevel to positive tegn, i nord overføres prosjekter til Statens vegvesen. Og midlene til Nye Veier AS fryses. Det kan være regjeringen ser noe av håpløsheten i å ha så splittet vei-eierskap i Norge. En kan vel si at vi er «litt hørt», slår Jonas fast.
En samlet LO familie
For IE&FLT er det viktig å samkjøre arbeidet med Nasjonal Transportplan. Derfor spilles synspunktene inn til LO, som koordinerer arbeidet forbundene imellom.
– Vi høres også sammen i Stortinget, og vi har formøte for å koordinere Stortingshøringen. I disse sakene står LO-familien samlet, sier Jonas.
ØNSKET ENDRING: Inger Sigridnes, NTL- tillitsvalgt i Statens vegvesen, skulle helst sett at Nye Veier ble innlemmet i Vegvesenet.
Ole Palmstrøm
Leder av NTL Veg, Inger Sigridnes, støtter opp om kritikken fra IE&FLT.
– Vi er skuffet over at Nye Veier videreføres, sier hun til Frifagbevegelse.
Sigridnes minner om at Norsk Tjenestemannslag (NTL) sammen med Fellesforbundet, Fagforbundet, IE&FLT og NAF, har kjempet for at Nye Veier AS skal legges inn under Statens vegvesen. Hun mener det vil bidra til å sikre kostnadseffektivitet i veisektoren.
Samtidig ser Sigridnes tegn på at Nye Veier AS kan ha noe dalende popularitet også i regjeringen.
– Mye tyder på at Nye Veier er på en litt nedadgående kurs, sier hun.
Sigridnes mener dette kan tyde på at politikerne har lyttet til NTL og de andre forbundenes bekymringer knyttet til Nye Veier AS.
Viktig gjennomslag
For IE&FLT er det heldigvis også mer lystig lesing i regjeringens forslag til NTP. Det foreslås nemlig en satsing hvor en går fra noen store til mindre veiprosjekter, og i tillegg en styrking av fylkesveiene.
– Vi har arbeidet for styrking av veinettverket for næringslivet i distriktene, så mye i planen er positivt, sier Merete Jonas.
Ifølge IE&FLT taper i dag næringslivet konkurransekraft på grunn av dårlige veier frem til hovedveinettet. En oppgradering av fylkesveiene er derfor et godt skritt i riktig retning.
– Dette har vi arbeidet for lenge, og det er et viktig gjennomslag, slår Jonas fast.
I forslaget til NTP ligger det 16 milliarder kroner ekstra til drift og vedlikehold av fylkesveiene. Her er vedlikeholdsetterslepet per i dag stort.
– Problemet er at når du først er kommet så langt bakpå, blir det tungt å ta igjen det tapte. Vi mener derfor det burde bli satt av betydelig mer midler til nettopp fylkesveiene, sier Jonas.
Hun berømmer også planen for å være i tråd med tidligere NTP-er i totalramme.
– Forventingene var lave på forhånd, så en totalramme på 1.308 milliarder var noe overraskende, i positiv retning, sier Jonas.